Sitter med en cappuccino och tänker lite

Allting går fel. Så jag skriver ett brev.
Och tar farväl. Hej då världen.


Glad på bilden. Glad i skolan.
För det är jag.
Jag gillar skolan, för där finns snälla människor. Människor som inte dömer.
Samtidigt hatar jag skolan.
Där finns även folk som diskriminerar och säger elaka saker.
Som idag, var det en som när jag och Bambi var på väg hem stod utanför entrédörren och rökte eller vad den en gjorde, och när vi gick förbi sa den personen med världens tyknaste ord;"åh vad snygg man kan vara..."
Jag hoppas de menade mig och inte Bambi. För Bambi ÄR snygg.
Det är inte jag.

Sen ettan har jag blivit utsatt för ord i skolans korridorer. Därför hatar jag att gå där ensam. För jag är rädd. Jag är livrädd för orden, livrädd för att någon ska slå mig. Slag har jag fått tillräckligt av i livet. Både hemma och av folk jag känner och känt.
Jag är en slagpåse.
Minns i sjuan när jag var 10 kg lättare än jag är idag, men redan då var stor och jag blev mobbad för min vikt.
Därför svälte jag mig själv i åttan och nian för att jag grät om nätterna för att jag blivit retad för min vikt i så många år.
Rasmus som gick i min klass, han smällde till mig på röven och skrek till sin vän Johan Sällström som också gick i klassen (som nästan alltid varit snäll mot mig) att han skulle kolla att fettet på mig dallrade. Så skrattade han, och jag gick med tårar i ögonen därifrån.

Det är inte bara min vikt jag fått höra saker om i flera år.
Även min hy. När jag var tillsammans sa mitt ex Benjamin till Johan S; "Visst är Emelie söt och inte ful som hon säger?" och Johan svarade: "Nej, hon är lika finnig som vanligt."
Det sårade nästan mer. För vem skäms inte och mår inte dåligt för sin dåliga hy? Nu har jag dock rätt bra hy, och det är jag tacksam för. Men jag ser än idag finnar i spegeln då jag tittar i den, det sitter inprintat i huvudet.
Hade ingen kommenterat hade jag nog inte tänkt på det. Men eftersom de gjorde det jämt så fastnar det. Elaka människor.
"Du har en finne som en indisk prick i pannan." - Charlie och My i nian
"Du är smal, men Emelie är tjock. Hahahaha." Johan Österlund om mig och My i fyran
etc etc. Jag minns i princip varje elakt ord som sagt till eller om mig. Sånt glömmer jag aldrig.


Så här sitter jag, i mitt rosa rum med lite Hello Kitty saker här och var, med mina svarta hyllor fulla med accessorarer, parfym och gosedjur och tänker tillbaks på de hemska minnena.
Igår på BUP frågade Elisabeth mig; "Drömmer du någonsin om att du blir förföljd?"
"Nej, " svarade jag då, "Jag blir förföljd på riktigt. På stan. Och de som förföljer mig är vem som helst som vill döda mig."
Hon frågade om vem, varför och hur. Hon förstår inte. Det är vem som helst, alla vill döda mig. Alla.
De på stan går och tänker att jag är en äcklig varelse som ska dö, och alla bilister siktar in sig på att köra över mig när jag går över gatan. Men Elisabeth förstod inte.

Hon är inte ensam om att inte förstå.
Min familj tror att min depression beror på bortgången av mina älskade katter och morfar.
Det gör den inte.
Men det gör mig ledsen att de är döda.
Men det har ingenting med min depression att göra. Jag har aldrig mått bra.
Redan som liten mådde jag dåligt.
Minns när jag var ca 6 år hemma hos min vän Maria, och vi fick sminka oss med hjälp av hennes mamma. Och så ville jag gå och visa upp mig för hennes granne, som var en frånskild alkoholist men som var ack så snäll.
"Nej, " sa Maria. "Han kanske tycker vi är söta."
Men det var just det. Jag ville att han skulle säga att jag var fin. Jag ville ha den uppmärksamheten.
Men det var då det. Sen insåg jag att jag inte är vacker. Så varför då ha den uppmärksamheten?
Den stämmer inte överrens med verkligheten, den är bara falsk.
Så jag slutatade, och gömde mig i sminkets värld redan som sju åring. Då fick jag mitt första smink.
Som 12 åring började jag sminka mig dagligen.
Det var då jag började med kajal. Det var då jag började gilla hårdare musik. Det var då jag blev punkare.
Sen har det ju gått sin lilla tid. Tiderna förändras, ohja.
Idag är jag ingenting. Har ingenting att identifiera mig med. Önskar jag vore scene, men då måste man vara snygg. Och det är jag inte. Som sagt. Det är jag inte.
Jag måste upprepa det, för ni bloggläsare verkar ju inte förstå att det är så?
Men det är det. Jag har levt med mig själv i snart 18 år, jag vet. Det gör inte ni.

Vad betyder photoshop, smink och hår egentligen? Det hela är en mask för att se mänsklig ut istället för att se ut som ett monster. Men trots masken skiner monstret igenom. Det äcklar mig.

Så nu vet ni vad jag sitter och tänker på.
Det är inte alltid lätt, men man gör ju sitt bästa.



Bambi

Sånt suger, verkligen. :/

Men jag finns här and you know it. <3

amanda

fy,känner igen mig :( oxå blivit utsatt för den skiten, livrädd för att gå ensam i korridorerma och allt det där, det är hemskt!

Fia

du är bra emelie, du är stark och verklig.

alla som gör elaka saker, är hemska och bara cp.

men du, du är bra emelie.

sara

Folk ska hålla sina sånnadära åsikter om folk försigsjälva! så jävla omoget >:

och de är egentligen bara avundsjuka!

du är jätte fin!

Julia

åh.. :(

Det finns så mycket idioter i världen som inte borde få finnas.. Usch, jag blir så arg. Du är värd bättre, för du är inte alls detdär som dom har sagt/säger. Inte i mina ögon iaf..



I'm here for you. <3

emma

Jag känner inte dig, men jag vet endå att du är en jättefin person (både på utsidan och insidan).

Och jag vet precis hur det känns när man kommer ihåg varje elakt ord någon sagt till än.

Jag hoppas att det kommer gå bra för dig, för det är du värd.

Anonym

åhh får man typ beställa eller så :]?

nadja

du är jättefin emelie!

lyssna inte till något annat, du är jättevacker!

Emma

Folk är ju så jävla omogna nuförtiden. Hur fan kan de snacka så mycket skit?! Respektlösa jävlar. Och även om jag tycker du är vacker, så är det ju insidan som spelar mest roll, egentligen. Varför ska de då vara elaka när de inte ens vet vad som finns därinne? Blir så arg.

Du är underbar <3

Hanna

egentligen handlar det bara om rädsla, dom där människorna är rädda för så fort någon ser lite annorlunda ut, någon sticker ut lite, då hoppar dom på den, som brist på vettiga saker att göra! och jag tkr du är jätte vacker!<3




NAMN ALIAS

BLOGG WWW

VAD VILL DU SKRIVA?


Spara info