Jag krossar spegelbilden

Jag ser mig i spegeln.
Ser hur ögonen blir blöta.
Det rinner en sakta tår längst kinden, som lämnar en vit skåra i sminket.
Munnen vrider sig i en grimas, hela kroppen förvränger sig.
Den tycker inte om det den ser.

En hand känner hur stor magen är.
Den är uppblåst, ser ut att vara tvillingar i den.
Men det är bara fett. Rent fett.

Tankarna susar iväg.
Kyla, isande kyla på vägar av asfalt.
Kaffet har kallnat på en gubbes kontor.
Men han vet inte vem jag är, och jag vet inte vem han är.

Ångesten fastnar i halsen.
Den stockar sig och kväver.
Med andnöd tvingas man ner på marken.
Den kalla, blöta marken efter hårda regnskurar som faller på hösten.

Våren är på väg nu.
Blommor dyker upp här och var.
Snart är sommaren här.
Den vackra, varma sommaren.

En flicka står i spegeln.
Hon ser sig från topp till tå, och trots det finner hon inte en enda kroppsdel som hon tycker om.
Citat från hennes BUP tant ekar i hennes huvud.
"Du är inte snäll mot dig själv Emelie. Du avskyr din kropp och hatar din personlighet. Du måste ta hand om dig."

Men flickan tar redan hand om sig så mycket hon förtjänar. Hon leder sig själv i fördärvet, för det är så det ska vara.
Trasiga människor kan man inte laga.
Emelie är en trasig människa.

Trasiga människor ska man plåstra om.
Men Emelie är inte en av dem.
För hon är värre, hemskare.
Emelie ska man inte bry sig om eller älska.
För det är hon inte värd.

Spegelbilden knastrar till, och splittrar sig i bitar som faller till marken.
En hårt knyten näve droppar blod på golvet.
Vackert rött blod som ser ut som en samling rubiner.
Nu syns hon inte mer.
Flickan är borta.
Syns man inte, så finns man inte.
Så hon krossar alla speglar hon ser.
Och hoppas, hon aldrig mer får se sig själv.
För Emelie vill inte synas, Emelie vill inte finnas.

Men nu syns hon inte.
Nu finns hon inte.
I sin egna lilla värld, är Emelie borta.

Tanja.

Underbara Emelie,

Du är värd mer än vad du tror.

<3

Julia

Emelie.. Underbara Emelie.. I mina ögon är du vacker, jag vet att du hatar människor som säger att du är vacker.. Men då får du hata mig, för jag älskar ändå dig, du är vacker. Så otroligt vacker och bra. Du är bra Emelie. Du och jag har ganska lika syn på oss själva. När vi kollar i den där förbannade jävla spegeln och hatet bara väller upp. Krossar all ens glädje. Allt positivt i denna värld krossas då man ser sig själv, då man ser hur äcklig man egentligen är. Man sjunker, dör lite grann för varje gång och till slut så blir man lycklig. När man ser det vackra röda blodet. Man känner sig lättad. Nu blev denhär kommentaren väldigt fail och jag borde egentligen inte ens skicka iväg den. För jag vet inte vad jag håller på med. Men jag ville bara säga.. Att du är bra Emelie. Så otroligt bra.

jennifer

du är så vacker i mina ögon




NAMN ALIAS

BLOGG WWW

VAD VILL DU SKRIVA?


Spara info